Όμως, ως αποτέλεσμα αυτής της τεράστιας επιτυχίας, η Google έχει δεχτεί επίσης αυξανόμενη πίεση από τις ρυθμιστικές αρχές ανά την υφήλιο, και πιο πρόσφατα, από τις ΗΠΑ, προκειμένου να αποεπενδύσει, και στην ουσία να συρρικνωθεί ως εταιρεία.
Σύμφωνα με τις ρυθμιστικές αρχές, η Google έχει μεγαλώσει υπερβολικά, και έχει επεκτείνει μαζικά τις δραστηριότητές της, στηριζόμενη στην δεσπόζουσα μηχανή αναζήτησής της, σε τέτοιον βαθμό, που θα μπορούσε να δικαιολογήσει κάλλιστα τον ισχυρισμό των ρυθμιστικών αρχών, ότι η Google έχει εκμεταλλευτεί τη μονοπωλιακή θέση της στον κλάδο των μηχανών αναζήτησης.
Αυτή η εικαζόμενη μονοπωλιακή ισχύς, η οποία είναι αποτέλεσμα της μηχανής αναζήτησης της Google, έχει επιτρέψει στην Google να γίνει μία τρομερά κερδοφόρα επιχείρηση, μέσω της υπηρεσίας διαφημίσεών της, της Google Ads.
Τέλος, τα έσοδα που έχει συγκεντρώσει η Google με το πέρασμα του χρόνου, της έχουν επιτρέψει να αυξήσει το μέγεθός της ακόμη περισσότερο χρόνο με τον χρόνο, με τις υπόλοιπες εταιρείες μηχανών αναζήτησης να μένουν πίσω, καθώς δεν μπορούν να την ανταγωνιστούν.
Τι θα συνέβαινε αν η Google αναγκαζόταν να σταματήσει να χρησιμοποιεί την υπηρεσία Google Ads στη μηχανή αναζήτησής της;
Μέσω της υπηρεσίας Google Ads, η Google αποκομίζει τεράστια έσοδα από τη μηχανή αναζήτησής της.
Η μηχανή αναζήτησης της Google δεν θα ήταν η ίδια χωρίς τις διαφημίσεις Google Ads.
Οι διαφημίσεις που προβάλλονται δίπλα στα οργανικά (δηλαδή, χωρίς διαφημίσεις και χωρίς πληρωμή) αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης είναι στην πραγματικότητα η κύρια πηγή εσόδων για την Google.
Η Google έχει αναπτύξει μία εξελιγμένη τεχνολογία για να συνδυάζει τα οργανικά με τα πληρωμένα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης, και αυτή η τεχνολογία έχει γίνει ο κύριος συντελεστής της εμπορικής επιτυχίας της Google με το πέρασμα των ετών.
Μπορείτε να φανταστείτε, για παράδειγμα, την Google να χρησιμοποιεί διαφημίσεις Microsoft Ads στη δική της μηχανή αναζήτησης;
Μολονότι αυτό μπορεί να μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, δεν θα ήταν η πρώτη φορά που δύο μεγάλοι παίκτες του Διαδικτύου καταλήγουν σε μία τέτοια συμφωνία.
Το 2015, η Yahoo υπέγραψε συμφωνία με την Google για να χρησιμοποιεί τις διαφημίσεις της τελευταίας στις δικές της ιστοσελίδες, οπότε δεν θα ήταν έκπληξη αν μία παρόμοια συμφωνία συναπτόταν μεταξύ της Google και ενός ή περισσοτέρων βασικών παικτών της διαδικτυακής διαφημιστικής αγοράς.
Με αυτόν τον τρόπο, η Google θα μπορούσε να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται οικονομικά τη μηχανή αναζήτησής της, διοχετεύοντας μέρος των διαφημιστικών εσόδων της σε κάποια άλλη εταιρεία.
Τι θα συνέβαινε αν η Google αποφάσιζε να κάνει τη μηχανή αναζήτησής της συνδρομητική για τους χρήστες της;
Αν οι νομοθετικές αρχές αποφανθούν ότι το μοντέλο οικονομικής εκμετάλλευσης της Google πρέπει να διασπαστεί σε δύο κλάδους, δηλαδή στον κλάδο της μηχανής αναζήτησης, και τον διαφημιστικό κλάδο, οι οποίοι θα πρέπει να λειτουργούν ανεξάρτητα, και να μην έχουν καμία απολύτως σχέση μεταξύ τους, αλλά και με την Alphabet Inc., η οποία είναι η μητρική εταιρεία της Google, θα μπορούσε να εξεταστεί η περίπτωση, η μηχανή αναζήτησης της Google να μετατραπεί σε συνδρομητική υπηρεσία.
Αυτό θα σήμαινε ότι οι χρήστες της μηχανής αναζήτησης της Google θα έπρεπε να πληρώσουν κάποιο ποσό για να τη χρησιμοποιήσουν, κάτι που κάνουν δωρεάν προς το παρόν.
Από την έναρξη της λειτουργίας της, η Google παρέχει την υπηρεσία της μηχανής αναζήτησής της δωρεάν, και αυτό έχει αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο της ελεύθερης ροής των πληροφοριών παγκοσμίως.
Αν οι χρήστες της μηχανής αναζήτησης της Google έπρεπε να καταβάλλουν κάποιο ποσό για να τη χρησιμοποιήσουν, κάποιοι από αυτούς θα στρέφονταν σε ανταγωνιστικές μηχανές αναζήτησης, η χρήση των οποίων θα εξακολουθούσε να είναι δωρεάν.
Αν οι χρήστες της μηχανής αναζήτησης της Google έπρεπε να καταβάλλουν κάποιο ποσό για να τη χρησιμοποιήσουν, κάποιοι από αυτούς θα στρέφονταν σε ανταγωνιστικές μηχανές αναζήτησης, η χρήση των οποίων θα εξακολουθούσε να είναι δωρεάν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Google έχει ήδη δώσει τη δυνατότητα στους χρήστες να χρησιμοποιούν το YouTube χωρίς διαφημίσεις, πληρώνοντας συνδρομή.
Θα λειτουργούσε η διαδικτυακή διαφημιστική αγορά πιο αποτελεσματικά και δίκαια, αν η Google αποεπένδυε;
Η λειτουργία των ανταγωνιστικών μηχανών αναζήτησης της Google γίνεται από άλλα μεγάλα διαδικτυακά ονόματα, όπως η Microsoft, η οποία διαχειρίζεται την Bing.
Επομένως, αν η Google αναγκαζόταν να αποεπενδύσει, αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση ενός πιθανού μονοπωλίου, δηλαδή της Google, και την ενδεχόμενη δημιουργία ενός νέου, αυτού της Microsoft.
Στην πραγματικότητα, αν η Google επέλεγε μία μικρή διαφημιστική εταιρεία για να μοιραστεί μαζί της τα κέρδη από τη μηχανή αναζήτησής της, αυτό θα ενίσχυε τον ανταγωνισμό στην αγορά, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε έναν μικρότερο παίκτη να πάρει μερίδιο από την αγορά και να αναπτυχθεί, οδηγώντας τελικά σε ισχυρότερο και πιο δίκαιο ανταγωνισμό που θα ωφελούσε τους καταναλωτές, δηλαδή τους χρήστες των μηχανών αναζήτησης, οι οποίοι θα είχαν θεωρητικά περισσότερες και καλύτερες επιλογές.
Τέλος, αν η Google αποφάσιζε να χρεώσει τους χρήστες της μηχανής αναζήτησής της, αυτό θα άλλαζε δραματικά το τοπίο που υπάρχει στον κλάδο των μηχανών αναζήτησης, ενώ φαίνεται ότι, προς το παρόν, είναι αδύνατον να υπολογιστούν και να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις μίας τέτοιας απόφασης.
Το παρόν άρθρο είναι μετάφραση του άρθρου μου με τίτλο: What if Google Was Forced to Divest? από τα αγγλικά.
Θα λειτουργούσε η διαδικτυακή διαφημιστική αγορά πιο αποτελεσματικά και δίκαια, αν η Google αποεπένδυε;
Η λειτουργία των ανταγωνιστικών μηχανών αναζήτησης της Google γίνεται από άλλα μεγάλα διαδικτυακά ονόματα, όπως η Microsoft, η οποία διαχειρίζεται την Bing.
Επομένως, αν η Google αναγκαζόταν να αποεπενδύσει, αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση ενός πιθανού μονοπωλίου, δηλαδή της Google, και την ενδεχόμενη δημιουργία ενός νέου, αυτού της Microsoft.
Στην πραγματικότητα, αν η Google επέλεγε μία μικρή διαφημιστική εταιρεία για να μοιραστεί μαζί της τα κέρδη από τη μηχανή αναζήτησής της, αυτό θα ενίσχυε τον ανταγωνισμό στην αγορά, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε έναν μικρότερο παίκτη να πάρει μερίδιο από την αγορά και να αναπτυχθεί, οδηγώντας τελικά σε ισχυρότερο και πιο δίκαιο ανταγωνισμό που θα ωφελούσε τους καταναλωτές, δηλαδή τους χρήστες των μηχανών αναζήτησης, οι οποίοι θα είχαν θεωρητικά περισσότερες και καλύτερες επιλογές.
Τέλος, αν η Google αποφάσιζε να χρεώσει τους χρήστες της μηχανής αναζήτησής της, αυτό θα άλλαζε δραματικά το τοπίο που υπάρχει στον κλάδο των μηχανών αναζήτησης, ενώ φαίνεται ότι, προς το παρόν, είναι αδύνατον να υπολογιστούν και να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις μίας τέτοιας απόφασης.
Το παρόν άρθρο είναι μετάφραση του άρθρου μου με τίτλο: What if Google Was Forced to Divest? από τα αγγλικά.
Διαβάστε επίσης: